Z powodu ograniczonej ilości miejsca nie będę mogła, oczywiście rozwinąć tego tematu, jedynie kilka najistotniejszych kwestii z nim związanych.
Dla postronnych obserwatorów podczas zajęć plastycznych najważniejszy może się okazać ich efekt końcowy, nie zawsze z resztą spełniający kryteria estetyki. Z punktu widzenia terapii najważniejsze jednak dzieje się w trakcie takich zajęć. Zajęcia te to możliwość odkrywania nowych materiałów i technik plastycznych (także tych najprostszych) i wyrażenia siebie i swoich emocji oraz przeżyć.
Dla wysoko funkcjonujących dzieci z zaburzeniami komunikacji, zajęcia plastyczne zachęcają do reprezentowania swoich doświadczeń. Podczas takich zajęć jest to dla uczniów z autyzmem łatwiejsze niż podczas innych, gdyż uczestnictwo w nich wymaga stosowania mniejszej ilości słów. Wiele osób z autyzmem jest bardzo skupionych na obrazach i bodźcach wizualnych, a wielu “myśli obrazami”. Dlatego twórczość plastyczna może okazać się dla nich atrakcyjna.
Kiedy obaj partnerzy komunikacyjni skupiają się na tworzeniu sztuki w pozytywnej atmosferze osobom ze spektrum autyzmu łatwiej nawiązywać kontakty niż “twarzą w twarz.” Zmniejszone są wtedy trudności komunikacyjne, z jakimi borykają się takie osoby (np. odczytywanie emocji z ekspresji twarzy czy tonu głosu). Dzięki temu takim osobom łatwiej ćwiczyć umiejętności komunikacyjne i społeczne. Zajęcia takie mogą być świetnym ćwiczeniem integracyjnym, pozwalającym uczniom zarówno z niepełnosprawnościami jak i bez spojrzeć na siebie w inny, niestereotypowy sposób.
Zajęcia plastyczne mogą być czasem pozwalającym na zapoznanie się z nieprzyjemnym doznaniem (np. nielubianą fakturą) i stopniowym odwrażliwianiem się na nie. Mogą być też zajęciami, podczas których pewne charakterystyczne dla osób z autyzmem aktywności jak np. darcie papieru może zostać przekształcone w aktywność twórczą.
Badania pokazują, że arteterapia wspiera rozwój uczniów z spectrum autyzmu w następujących obszarach:
Podsumowując zajęcia plastyczne i arteterapia dla osób z autyzmem niosą ze sobą nieocenione korzyści, nie tylko dla nich samych, ale także dla ich otoczenia. Dzięki możliwości ekspresji skupionej na bodźcach wizualnych osoby takie łatwiej mogą wyrazić siebie i nawiązywać kontakty z innymi. Dzięki kontaktowi z różnorodnymi materiałami i technikami plastycznymi mogą odwrażliwić się na niektóre awersyjne bodźce, a pewne zachowania kompulsywne mogą zostać przekształcone w zachowania twórcze.
Katarzyna Poznańska
Terapeuta
w Centrum Edukacyjnym Saplings
Bibliografia:
Copyright © 2020 Centrum Edukacyjne Saplings | Realizacja i wykonanie: Qualitersi.pl