Wyjścia funkcjonalne

Wyjścia funkcjonalne pozytywnie wpływają także na rozwój społeczny, dzieci uczą się jak należy właściwie zachowywać się w środowisku społecznym.

READ MORE

Zalety uczęszczania dzieci w normie do grupy integracyjnej

Priorytetem jest, żeby dana grupa przedszkolna sprzyjała rozwojowi społecznemu, emocjonalnemu, fizycznemu oraz poznawczemu naszych dzieci. Zatem, czy grupa integracyjna jest właściwym wyborem?

READ MORE

Hipoterapia

Hipoterapia jest wspaniałym uzupełnieniem innych form terapii ze względu na połączenie kontaktu z pięknym, nie wszędzie dostępnym zwierzęciem, natury i świeżego powietrza.

READ MORE

Adaptacja w przedszkolu

Okres adaptacji przedszkolnej u niektórych dzieci przebiega bardzo łagodnie i dzieci wręcz nie chcą z placówki wracać do domu . U innych trwa miesiąc, czasem dwa a nawet i po pół roku zdarzają się cięższe dni.

READ MORE

Obuwie do przedszkola

Pierwsze obuwie do przedszkola powinno być bardzo elastyczne oraz zginać i skręcać się we wszystkich kierunkach. Jednak moim zdaniem (...)

READ MORE

Umiejętności funkcjonalne

U niektórych naszych uczniów występuje zabawa schematyczna, która odbywa się w oparciu o dobrze znany scenariusz, bądź tymi samymi zabawkami w odosobnieniu (...)

READ MORE

Wpływ zajęć plastycznych na rozwój dziecka z autyzmem

Zajęcia plastyczne dla osób z autyzmem niosą ze sobą nieocenione korzyści, nie tylko dla nich samych, ale także dla ich otoczenia (...)

READ MORE

Ćwiczenia logopedyczne w domu

„Jak zachęcić dziecko do ćwiczeń w domu?”. Artykuł, przedstawia ćwiczenia logopedyczne, które możemy zorganizować sami w domu.

READ MORE

Sensoplastyka

Sensoplastyka to ogół zajęć plastycznych, które pobudzają do pracy wszystkie zmysły oraz stymulują rozwój połączeń nerwowych w mózgu.

READ MORE

Metoda Ruchu Rozwijającego

Metoda Ruchu Rozwijającego stworzona została przez fizjoterapeutkę Weronikę Sherborne. Podstawą metody jest ruch i kontakt z dorosłym.

READ MORE

Wielospecjalistyczna Ocena Funkcjonowania Ucznia – korzyści dla ucznia i zespołu.

Główny cel pracy zespołu: efektywne wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez podejmowanie spójnych działań umożliwiających tworzenie ponadstandardowych rozwiązań.

READ MORE

Terapia behawioralna oczami terapeuty

Kiedy rok temu rozpoczęłam pracę w placówce dla dzieci ze spektrum autyzmu, utwierdziłam się w swoim przekonaniu, jak bardzo przeciwnicy behawioryzmu się mylą...

READ MORE

Metoda Dobrego Startu

Metoda Dobrego Startu jest uniwersalna do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Można ją śmiało wykorzystywać w pracy z dziećmi z autyzmem.

READ MORE

Napięcie mięśniowe u dzieci

Napięcie mięśniowe jest pojęciem, które często Państwo od nas słyszą. Jednak nie każdy może wiedzieć o co dokładnie w tym wszystkich chodzi. Spieszę z wyjaśnieniem!

READ MORE

Naśladowanie

Pracując z dziećmi autystycznymi szukamy metod, które będą odpowiednie i skuteczne,  aby rozwijać kolejne umiejętności u naszych uczniów. Poszukujemy, czytamy, badamy…. Kluczową umiejętnością jest naśladowanie. Jak ją rozwijać?  

READ MORE

Rozwój manualny dziecka

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka jest jednym z elementów prawidłowego rozwoju procesów poznawczych naszego malucha. Należy pamiętać, że dzieci w wieku przedszkolnym nie zawsze rozwijają się w tym samym tempie...

READ MORE

Motoryka duża i mała

Rozwój fizyczny dziecka jest procesem długotrwałym, na który składa się wiele etapów. Każde dziecko rozwija się i nabywa nowe umiejętności adekwatnie do wieku. 
Dla odpowiedniego rozwoju dziecka, ważne jest, aby rozwijać jego motorykę małą i dużą...

READ MORE

Diagnoza SI – zaburzenia integracji sensorycznej

Jako rodzice sami niekiedy przeczuwamy, że nasze dziecko nie rozwija się w sposób prawidłowy. Szczególnie, kiedy obserwujemy je na tle rówieśników, bądź porównujemy informacje zaczerpnięte z książek, zaczynamy mieć obawy, że coś jest nie tak i zaczynamy szukać informacji...

READ MORE

Metoda aktywności Knill’ów w terapii dzieci ze spektrum autyzmu

Pracując z dziećmi ze spektrum autyzmu wykorzystuje się różne metody alternatywne, oprócz prowadzonej metody wiodącej. Jedną z metod alternatywnych, którą można zastosować - jest Metoda Aktywności Knill'ów.

READ MORE

Wpływ mediów na rozwój dziecka

Dzisiejsze czasy dają nam wiele możliwości i rozwiązań dzięki silnemu rozwojowi technologii oraz środków masowego przekazu, czyli mediów. Mają one bardzo szeroki zasięg. Docierają zatem również do naszych dzieci, które nie potrafią jeszcze wybrać odpowiednich dla siebie treści.

READ MORE

Rozpoczęcie roku w PECSującej szkole dla dzieci z autyzmem

Należy zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż rozwój emocjonalno - społeczny u dzieci z autyzmem jest znacznie zaburzony, a co za tym idzie praca nad tym obszarem rozwoju wymaga większych nakładów pracy nauczycieli. Ze względu na to, zorganizowanie wspólnego czasu podczas owej uroczystości było nie lada wyzwaniem.

READ MORE

Komfortowe środowisko dla dziecka z autyzmem

Drodzy rodzice, czy zastanawialiście się kiedyś jak najbliższe otoczenie wpływa na wasze dziecko? Czy kolory ścian w domu, dekoracje, rodzaj podłogi, mają znaczenie? Okazuje się, że w przypadku wielu dzieci z autyzmem - tak!

READ MORE

Nie wystarczy powiedzieć – rola historyjek społecznych

Są takie narzędzia, które uwielbiamy i takie, pod którymi się nie podpiszemy. Jednym z naszych ulubionych są historyjki społeczne (Social Stories).

READ MORE

Wyzwania w edukacji dzieci

Skupiamy się na samodzielności, komunikacji oraz naśladownictwie u dzieci, a także by wszystko, co zaplanujemy było funkcjonalne i osadzone w kontekście.

READ MORE

„Nasza Integracja” cz. 2/2

Oddziały integracyjne w przedszkolach są szansą na włączenie dzieci z autyzmem w środowisko rówieśnicze. Jeżeli proces włączania ucznia z autyzmem do grupy integracyjnej będzie przebiegał w oparciu o wyżej wymienione wskazówki, pozwoli osiągnąć zauważalne postępy  przede wszystkich w funkcjonowaniu społecznym, co jest niezwykle istotne w przypadku dzieci z autyzmem.

READ MORE

Psychospołeczne funkcjonowanie osoby z autyzmem.

Jedną z wielu trudności, z jaką zmagają się osoby z autyzmem, to zaburzenia procesów poznawczych, w tym uwagi. Zauważa się nieprawidłowości w tworzeniu wspólnego pola uwagi.

READ MORE

„Nasza Integracja” cz. 1/2

Integracja nie jest tylko jednostronnym procesem, w którym dzieci niepełnosprawne zostają włączone do grupy dzieci zdrowych, lecz jest to proces obustronny. Każdy od każdego czegoś się uczy. Każdy musi znaleźć swoje miejsce w grupie i poradzić sobie z trudnościami. Integrację realizujemy jako formę współistnienia – wspólnej zabawy, nauki, wychowania i pomocy.

READ MORE

Kim jest terapeuta?

Wielokrotnie zastanawiałam się, co właściwie dla mnie oznacza bycie terapeutą uczniów ze spektrum autyzmu. Czy jest to dla mnie misja? Raczej nie. Może profesja, którą zajmuję się 40 godzin w tygodniu? To też nie jest dokładnie to, co czuję. Czym więc właściwie jest? 

READ MORE

Skuteczność terapii – współpraca z rodzicem

Fizjoterapia oraz Integracja Sensoryczna kojarzą się nam z zajęciami dodatkowymi, które często dzieci mają zalecone lub je odbywają. Powody rehabilitacji dzieci mogą być bardzo zróżnicowane.

READ MORE

Wzmocnienia. Gdzie ich szukać?

Powinniśmy nieustannie poszukiwać nowych i skutecznych wzmocnień oraz stale je rozwijać. Stąd pomysł na to, aby podzielić się z Państwem propozycjami takich wzmocnień. Mam nadzieję, że takie zebranie przykładów będzie pomocne do ustalenia wzmocnień oraz do poszerzania ich wachlarzu.

READ MORE