Pierwszy dzień w przedszkolu dla każdego jest ogromnym przeżyciem. Niewątpliwie stresują się zarówno rodzice jak i dzieci. Co robić żeby pomóc naszemu dziecku w tym ważnym dniu? „A co jeśli sobie nie poradzi? Na pewno będzie za mną tęsknić. A jeśli cały dzień będzie płakał? Może nie polubi swojej nauczycielki? On/Ona jest jeszcze taka malutka…” Z pewnością niejednokrotnie w głowie wielu rodziców pojawiają się takie myśli. Jak sobie z nimi radzić?
Boimy się tego, co nieznane. To nic dziwnego, że się martwimy. Oddajemy pod opiekę swoje dziecko i to komuś, kogo w ogóle nie znamy!
Jedno z najważniejszych pytań jakie powinniśmy sobie zadać ZANIM rozpoczniemy poszukiwanie odpowiedniej placówki, to ” Dlaczego moje dziecko ma iść do przedszkola?” Jeśli odpowiedzią na to pytanie jest „Muszę wrócić do pracy i nie ma kto się nim zająć” to warto poszukać jeszcze kilku powodów.
To co w tym przedszkolu się dzieje? Dziecko ma okazję wszechstronnie rozwijać wiele umiejętności. Rozwija się społecznie. Dzięki kontaktowi z równieśnikami ma okazję do poznania reguł panujących w społeczeństwie. Dostrzega różnice pomiędzy ludźmi, ich zachowaniem, charakterami. Uczy się kompromisu, negocjacji i współdziałania w grupie. W każdym przedszkolu odbywają się zajęcia edukacyjne dopasowane do możliwości i umiejętności dziecka. Zadaniem tych zajęć jest rozwój intelektualny dzieci i osiąganie przez nich najbliższej sfery rozwoju. Z pewnością, gdy dziecko wejdzie w przedszkolny rytm zaskoczy Was niejedną ciekawostką lub nową umiejętnością z zajęć edukacyjnych.
Dzieci w przedszkolu rozwijają umiejętności komunikacyjne i wzbogacają swój słownik językowy. Dzieje się to w każdej sytuacji przedszkolnej. Podczas rozmowy z kolegami, zabawy, chęci otrzymania czegoś a także rozmów z nauczycielką. Do tej pory dziecko komunikowało się z najbliższymi, którzy bez wątpienia rozumieli wszelkie sygnały, komunikaty i przekręcone słowa wypowiadane przez dziecko. Teraz ma ono okazję znaleźć się w sytuacji, w której nie każdy go zrozumie co ma dla niego ogromną wartość edukacyjną.
Kolejnym ważnym argumentem za posłaniem dziecka do przedszkola jest opieka specjalistów. Wasze dziecko jest pod fachową opieką pedagoga, psychologa i logopedy. Jeśli pojawią się chociaż minimalne przesłanki do dodatkowych ćwiczeń np. logopedycznych to napewno otrzymacie takie wsparcie. Powszechnie wiadomo, że im wcześniejsza interwencja tym lepsze i szybsze rezultaty.
U dzieci uczęszczających do przedszkola bardzo często można zaobserwować znaczny rozwój motoryki dużej i małej. Dziecko jest wdrażane do samodzielności. Uczy się przebierać, samodzielnie jeść, sprzątać po sobie. Staje się coraz bardziej zaradne.
Jak rozmawiać z dzieckiem o przedszkolu? Szczerze i pozytywnie! Rodzic musi sam wierzyć w to, że pobyt jego dziecka w placówce wiąże się z dobrymi rzeczami i przekazywać to dziecku. Musimy pamiętać o tym, że dzieci odczuwają lęki rodziców, a nie chcemy przecież ich przenosić na dziecko. Możemy opowiedzieć o swoich doświadczeniach w przedszkolu. Z pewnością przyszły przedszkolak z chęcią posłucha o fajnych kolegach i koleżankach mamy z czasów przedszkolnych. Można wspomnieć o zabawkach, planie dnia, zabawach w ogrodzie przedszkolnym, ciekawych wycieczkach, zajęciach. Warto też poczytać z dzieckiem książeczki pomagające w adaptacji do nowej sytuacji. Dobrym wyborem będzie „Feluś i Gucio idą do przedszkola”, „Pospiesz się, Albercie” oraz seria książeczek Mysi. Jeśli macie już wybraną placówkę, do której będzie uczęszczało dziecko ,to warto podczas spaceru mu ją pokazać.
Wiele przedszkoli oferuje tzw. ” program adaptacyjny” lub „dni adaptacyjne” . Pierwsze zebranie rodziców powinno rozwiać wszelkie wątpliwości. Warto zapytać wychowawcę grupy o taki program. Ile trwa, o której należy dziecko odebrać, jak się przygotować. Najczęsciej w pierwszych dwóch tygodniach adaptacyjnych dzieci przychodzą grupami i na krótszy czas niż ten docelowy. Zdecydowanie łatwiej będzie odnaleźć się w nowej sytuacji dziecku w grupie 8-10 osobowej przez 3 godziny, niż 25 osobowej 9 godzin. Niektórzy wychowawcy preferują adaptację całej grupy na raz. Spokojnie ! Na pewno wiedzą, co robią. Zaufajmy im. Często podczas pierwszych dni dzieci mają możliwość swobodnej zabawy i eksplorowania sali i rezygnuje się z tradycyjnych zajęć edukacyjnych „w kole”.
Czego unikać w tym trudnym czasie? Wasze słowa i zachowania mają ogromną moc i to od Was zależy jaki komunikat odbierze dziecko. Przede wszystkim unikamy:
POŚPIECHU ( wstajemy z dużym zapasem czasu na spokojną rozmowę, ulubione rytuały). Jeśli dziecko nie chce się ubierać, „ociąga się” to warto przygotować mu dwa zestawy ubrań do wyboru. ” Co wolisz założyć w pierwszym dniu przedszkola: to czy to?” daje dziecku poczucie decyzyjności i zachęci do ubioru. Unikamy określeń ” pospiesz się” „zaraz się spóźnimy” ” szybciej” ” nie histeryzuj” 'nie wymyślaj”. Pośpiech jest naszym wrogiem i wprowadza nerwową atmosferę, a tego przecież nie potrzebujemy!
NIEPRZEMYŚLANYCH WYPOWIEDZI: ” Mamusia musi cię tu zostawić, żeby zarabiać pieniążki” ,” Mi też jest przykro, że musisz tu zostać” ,” Musisz być w przedszkolu, bo w domu nikogo nie ma i nie możesz zostać sam”. Co w takiej sytuacji słyszy dziecko? Niepokój, wyrzuty sumienia – tam chyba czeka coś strasznego.
KŁAMSTW : Jeśli mówisz dziecku, że odbierzesz je po zupie to cokolwiek by się nie działo MUSISZ słowa dotrzymać i odebrać je po tym posiłku. Dziecku trudno będzie zrozumieć korki na drodze, kolejkę w supermarkecie. A rodzic jako osoba dorosła musi tak zorganizować czas, by nie stracić zaufania w oczach dziecka. Nie mów o przedszkolu w samych superlatywach, całym dniu zabawy i tylko zabawy, świetnych kolegach. Dziecko może się rozczarować, gdy Antek zabierze mu auto a Zosia zepsuje zbudowaną wieżę. Obiad może być zupełnie inny niż w domu i jakoś taki dziwny i nowy. No i zasady… „W domu mogę oglądać bajkę i jeść śniadanie. Bawić się kiedy chcę, wszystkie zabawki są moje. Jak poproszę, to mama jedzie ze mną na mój ulubiony plac zabaw, a w przedszkolu nie mogę wybrać na który dziś idziemy.”
DŁUGICH POŻEGNAŃ: szybki buziak, „Baw się dobrze, będę po obiedzie, odpoczynku, zupie, podwieczorku”.
Na pewno dużym wsparciem dla dziecka będzie zapoznanie go z planem dnia panującym w przedszkolu. Jeśli nie dostaniecie go na pierwszym zebraniu rodziców, to warto o niego poprosić. Opowiedzcie dziecku w skrócie, jak będzie wyglądał jego dzień
Informacja o odebraniu przedszkolaka z placówki. Dzieci w przedszkolu zazwyczaj funkcjonują w oparciu o pory posiłków. Warto uprzedzić dziecko, że dziś będzie odebrane po obiedzie/ zupie/ odpoczynku. Można przekazać tę informację nauczycielowi, aby mógł odpowiedzieć na pytanie dziecka ” Kiedy będzie mama/ ciocia/tata?” i aby ta odpowiedź była spójna z przekazaną przez was informacją
Ulubiony pluszak/zabawka – ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną wiele placówek nie zgadza się na przynoszenie przez dzieci pluszaków. Można przedyskutować tę kwestię z dyrekcją przedszkola i wychowawcą. Część nauczycieli wyraża zgodę w pierwszym miesiącu na przyniesienie przez dziecko zabawki bez małych elementów, którą można zdezynfekować np plastikową laleczkę/ figurkę bohatera.
Zadanie do wykonania – możesz poprosić dziecko o wykonanie dla Ciebie rysunku, laurki w trakcie pobytu w przedszkolu.
Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się we własnym tempie. Wiele zależy od jego charakteru i temperamentu. Okres adaptacji przedszkolnej u niektórych dzieci przebiega bardzo łagodnie i dzieci wręcz nie chcą z placówki wracać do domu . U innych trwa miesiąc, czasem dwa a nawet i po pół roku zdarzają się cięższe dni.
Nikola Sommer
Nauczyciel – terapeuta w Centrum Edukacyjnym Saplings
Copyright © 2020 Centrum Edukacyjne Saplings | Realizacja i wykonanie: Qualitersi.pl