Fizjoterapia oraz Integracja Sensoryczna kojarzą się nam z zajęciami dodatkowymi, które często dzieci mają zalecone lub je odbywają. Powody terapii dzieci mogą być bardzo zróżnicowane.
Fizjoterapia oraz Integracja Sensoryczna kojarzą się nam z zajęciami dodatkowymi, które często dzieci mają zalecone lub je odbywają. Powody terapii dzieci mogą być bardzo zróżnicowane.
Mniejsze lub większe problemy w rozwoju psychoruchowym dzieci istotnie rzutują na ich rozwój poznawczy. Ruch oraz poznawanie zmysłowe są pierwszymi elementami w rozwoju dziecka, co powinno obrazować jak ważne są w naszym życiu.
W terapii jednym z najważniejszych elementów pracy z dzieckiem jest rodzic. To on spędza z dzieckiem większość czasu oraz uczy go najważniejszych umiejętności. To w nim dziecko widzi wzór i go naśladuje. Warto zatem pamiętać, jak istotna jest rola rodzica w terapii.
Podczas zajęć prowadzonych przez fizjoterapeutów czy terapeutów integracji sensorycznej, dzieci dzielnie ćwiczą, poddają się masażom, współpracują z terapeutami. Jednak terapia nie kończy się po wyjściu z gabinetu. Tam się tylko zaczyna. Podczas zajęć (lub konsultacji, gdy zajęcia odbywają się bez obecności rodzica) terapeuta stara się przekazać jak najwięcej informacji dotyczących aktualnego rozwoju dziecka i kolejnych wyznaczonych celów. Te cele, wyznaczone są nie tylko dla dziecka. Jednocześnie są one celami dla rodzica. Terapia raz w tygodniu, nawet dwa razy w tygodniu, nigdy nie przyniesie zamierzonego efektu równie szybko jak terapia w gabinecie oraz regularne ćwiczenia z dzieckiem w domu. Nie znaczy to, że nagle musimy stać się terapeutą. Osoba, która prowadzi terapię dziecka przekazuje zazwyczaj kilka ćwiczeń do realizacji w domu. Nie są to byle jakie ćwiczenia. Są to ćwiczenia, które mają ułatwić i skrócić drogę dziecka do osiągnięcia wyznaczonego celu. Zazwyczaj są one bardzo proste i nie zabierają dużo czasu.
Jednak nie o czas tu chodzi, a o regularność, o utrwalanie wzorców ruchowych, o stymulację zmysłów. Wykonywanie codziennie kilku zaleconych ćwiczeń z czasem staje się rutyną, a dla dziecka nieocenioną pomocą. Możliwością spędzenia czasu z rodzicem, zawiązaniu więzi a jednocześnie terapii. Nie bójmy się pytać o ćwiczenia, o powtórzenie ich wykonania, o możliwość wykonania ich przy terapeucie, tak aby być pewnym, że wszystko robimy prawidłowo.
Magdalena Sobiecka
Fizjoterapeuta w Centrum Edukacyjnym Saplings
Copyright © 2020 Centrum Edukacyjne Saplings | Realizacja i wykonanie: Qualitersi.pl